måndag 6 december 2010

Kick off!

På min skola har kollegorna följt mig under året som gått. Ingen av dem har undgått att se hur jag lyft under lärarlyftskursen i IKT, sett mig sväva iväg ut i cyberspace/rymden med ett stort leende på läpparna. De har sett på min kurs på Blåsenhus som något odefinierbart, lite farligt men spännande samtidigt.
-Vad gör du egentligen på Blåsenhus?
-Sitter du bara vid datorn?
-Du som är speciallärare ska väl inte hålla på med datorer?

Idag tog jag och Åsa med halva kollegiet till Blåsenhus för att de skulle få en kick off, en rejäl uppstart till det kommande IKT-arbetet på skolan. Tanken är att Åsa och jag ska fortsätta utbildningen av personal och elever under det år som kommer. Till vår hjälp idag hade vi två IKT B-studenter som stod för lektionen. Målet var att alla skulle starta en blogg! Och att alla skulle få kunskap om bildhämtning, upphovsrätt!

I samlad tropp kom kollegorna från skolan, väl förberedda, ivrigt förväntansfulla men samtidigt lite rädda och försiktiga inför uppdraget. Tony och Georgios klarade uppgiften galant, de ledde kollegorna framåt i bloggandet och alla lyckades med uppdraget! Jag imponerades av att studenterna förberett allt så bra, tydliga uppgifter på tavlan, datorer förberedda, inloggningsuppgifter klara, tidsschema m.m. Härligt att se hur de agerade, lugna och inlyssnande.

Imorgon kommer resten av vårt gäng och träffar flera studenter. Men det känns redan i luften idag att vår kick off, att våra tankar om en rejäl uppstart, kommer att lyckas! Skolan får sin kick off! Alla får se Blåsenhus, se datasalarna och nosa lite på den utbildning vi gått. Alla får se att skolledningen satsar på detta, att det är viktigt inför framtiden, inför dagen. En tydlig markering att nu börjar det nya! In med IKT i skolan!

-Och vem var rosigast på kinderna idag, efter avslutad lektion? Gissa!
-Jo, kollegorna!
För de kämpade väl, de lyssnade som aldrig förr och blev smått euforiska för det var/är så kul! En kick off som heter duga! Och känner jag dem rätt så sitter några och bloggar redan nu ikväll!

Tack Mona för att du bjöd oss alla på detta! Tack Georgios och Tony! Och tack Måns och Lars för att ni lät det bli möjligt! Sist, men inte minst - stort tack till personalen som ställde upp en sen eftermiddag. Gillar er! :-)

7 kommentarer:

  1. Det låter kul! I eftermiddag är det min tur!/Ullis

    SvaraRadera
  2. Vad härligt att läsa om er kick off. Vilken energi och vilket engagemang. Snacka om att göra avtryck i verksamheten!

    SvaraRadera
  3. Ja, så kul... och nu är alla på!!!!

    Gissa om personalen undrar när nästa tillfälle blir och vad vi ska göra då???? Rätt!

    Vi tar nog Photostory då, så det blir en riktig IKT-raket på skolan! Datorerna redan förberedda, står bara och väntar... vi drar igång direkt efter kursavslut!

    SvaraRadera
  4. Tack själv Lisa. Det var så himla kul att ha lektion med dina kollegor. Dem här två lektionerna som vi hade, kan jag säga lätt och utan den minsta tvekan, var två av dem bästa lektionerna som jag har haft under mina studier. Att se rädda och försiktiga lärare, som du skriver, som blir glada och lämnar bara bra kommentarer innan dem går hem är den bästa känslan, enligt mig, som en lärare kan få. Då vet man att man har lyckats med sitt uppdrag. Hoppas att det blir flera sådana tillfälle för att då vill jag vara med igen och göra mitt bästa, definitvt!

    SvaraRadera
  5. Det är sådana stunder som man älskar sitt jobb! När man ser att det man förmedlat gått fram till eleverna, när man ser deras stjärnögon blänka och man känner att deras självförtroende stigit - då är lärarjobbet det bästa jobb man kan ha!

    Tack än en gång Georgios och Tony! Ni gjorde det så bra, och ni fick verkligen våra kollegor med på tåget! Alla är så nöjda... :)
    Lycka till i framtiden!

    SvaraRadera
  6. Sååå häftigt, det känns verkligen att kick-offen blev precis så som ni önskat.Härligt med bra hjälp från kunniga IKT studenter. Vilken underbar start inför våren. Heja tanterna!

    SvaraRadera
  7. Från handväska till lap-top är steget inte långt, inte med ett lärarlyft i baken!

    SvaraRadera