lördag 20 februari 2010

Bildbudskap?

På IKT har vi fått en liten "läxa" till nästa gång. Vi ska fundera över vad det är i bilder som på något sätt väcker något i oss själva.

I mitt inre har jag hur många bilder som helst, bilder att ta fram som symboliserar olika känslor, glädje, sorg, lycka, lugn och oro... men nu är det inte bilderna i sig vi ska tänka på, utan det är själva mötet med bilden vi ska reflektera över.

Bilder påverkar mig betydligt, budskap, färger och layout. Men vi är olika, vilket är tur, för den bild som jag uppskattar mycket kanske någon annan tycker är trist. Eller den färg som jag trivs med kanske någon annan upplever det motsatta med.

Jag kan dock inte låta bli att fundera över den mängd bilder vi dagligen översköljs med, och vilka budskap de sänder till oss. Hur vi påverkas utan att vi tänker på det! Som får oss att helt plötsligt känna oss törstiga och längta efter något flytande. Eller får oss att känna köplust fastän plånboken är tom!

Ta bara en så´n sak som ett väghinder som sätts upp vid vägarbete i Sverige, den signalerar tydligt att här kommer du inte fram! I Japan har man valt att samtidigt sätta en liten snäll figur på väghindret, varför vet jag inte. För att få folk att vara mindre arga? Eller för att göra något roligt av det besvärliga med att stänga en väg, en trottoar? Hålla humöret uppe på japanerna?

En tydlig förbudsskylt som vi sätter upp i Sverige går inte att misstolka men i Japan sätts förbudet upp som en något snällare variant, serie-figursinspirerad! Är man influerad av serier i Japan, mangalandet nr 1? Eller är det vi i landet Lagom som är så korrekta och ordentliga att vi inte tar ut svängarna?

Den generation som växer upp idag har mötts av olika serier och TVprogram/filmer där både ljus, ljud och bilder framförts ganska högljutt, rappt och flashigt. Samtidigt har marknaden för meditativa uttrycksformer och aktiviteter ökat lavinartat, yoga, meditation, mindfulness....

Så hur blir det med bilden i framtiden? Ska vi lägga in snälla figurer för att framföra hårda budskap, likt skyltarna i Japan? Eller ska vi fortsätta att vara lite "nordiska" - med avskalade, rena former utan en massa krims-krams? Ska vi välja den flashiga varianten? Eller behövs mer av enkelhet, lugn och ro?

Det får framtiden utvisa! Eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar