fredag 19 februari 2010

Oväntade frågor? :)

Dags för två dagars intensivpass på IKT-A igen!

Jag hade knappt avslutat arbetet med föräldrakontakter, utvecklingssamtal, IUP, lektioner, elevvårdsarbete, rastvakter, Vasaloppet för eleverna m.m. så var det dags för IKT-världen igen.

Start med litt.redovisning, bra frågor väcktes men lämnades delvis obesvarade. Bra diskussioner startade men hann inte slutföras. Allt för att vi även skulle hinna banka in lite "quick fix"-datakunskaper igen!

Denna gång med snabbgenomgång av "Communities", vad man får göra och inte får göra på nätet, hur man laddar ner bilder, musik och hur man jobbar i Moviemaker (bildspel med musik). Dessutom hur man kan skapa en egen hemsida! Och så skulle vi göra en egen hemsida också.

Vi fick bra tips från studenterna som hade förberett detta för oss, även en bra web-sida att titta närmare på. Den ger tips om hur man lätt skapar en hemsida, hur man hittar och redigerar bilder men även hur man kan lägga upp en presentation med Photo Story. Det som först verkade svårt blev lite lättare, men jag hade gärna fått tänkt till lite över uppgiften innan jag skulle göra min första hemsida.

Så det är inte så konstigt att hjärnan kokar emellanåt och gör konstiga tankehopp ibland. Kunskaper som är fullkomligt självklara blir helt plötsligt omöjliga att finna. Och att sen få höra att vi gamlingar kommer med "oväntade frågor"! Klart som korvspad att vi måste få göra det! :) Precis som i ett klassrum, där måste man vara förberedd på det mesta. Flexibilitet är AO i skolans värld idag!

Varför söker jag en utbildning i informations- och kommunikations teknik om jag jobbat 35 år i skolan? Inte för att jag kan massor av IKT - utan snarare för att jag inser att det är det jag behöver lära mig! Inga förkunskaper krävs men stämmer det? Jag undrar...?

Så fram för fler oväntade frågor! Det är i mötet man lär sig!!!! Vare sig man är lärare eller elev på LH, student eller Lärarlyftare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar