Färger påverkar varandra, ibland positivt och ibland negativt.
Positivt?
Färger kan få nytt liv genom att synas bredvid varandra, titta ex. på de små stolarna. De har varsin egen färg som kanske inte säger så mycket men tillsammans blir effekten rätt bra, eller hur?
Färger kan även liva upp en miljö som är färglös, tänk på den stora möbelkedjan vi har i Sverige. Företaget visar tydligt hur man genom färger på textilier kan ändra atmosfären i ett rum.
Negativt?
Ett hus som målas i ex. grått, med en grå färg som du noga valt utifrån färgprover i färghandeln, kan plötsligt bli rosa, lila eller grönt när det är färdigmålat. Eller den rätt milda gula färgen som i affären var så fin kan på den stora husväggen förvandlas till kräkgul!
Tillsammans med färgerna i omgivningen kan din favoritfärg anta annat utseende eller så blir färgen mycket starkare när den kommer upp på stor yta! Det kallas "nyansförstärkning".
Och ska du sen välja markiser till huset, se då till att ta upp någon färg som redan finns. Välj inte blå markis för att himlen är blå! Eller gul för att påminna om solen! Nej, välj en av de färger som du redan har.
Så se upp alla husmålare, färger bör väljas genom att man provmålar en liten bit på huset i dess miljö först, innan man köper färgen! Färger påverkas av omgivningen! Precis som vi!
Testa alltså först, innan du leker målarmästare Kludd! :)
söndag 28 februari 2010
fredag 26 februari 2010
Bilder kan skapas på många sätt! (version 1)
Bilder behöver inte vara gjorda av pennor, penslar och färger. Naturen har så många material att bjuda på, det gäller bara att ha lust att prova, att våga experimentera och att ha fria tyglar!
Ta bara en så´n sak som sand, vi tänker på den som underlag för våra badhanddukar på stranden eller som irritationsmoment när den följt med badväskan hem, in i huset! Eller som på bilden bredvid, resultatet av familjens fria bildskapande tillsammans.
Ibland tänker vi på den som bra jordförbättring för gräsmattan, eller som hinder på golfbanan, när bollen hamnat i en bunker.
Men se här vad mer man kan göra med sand! (del 1)
Dags att leka igen, mot sandlådan! (del 2)
Titta, och jag lovar att du inte blir besviken! ;)
Ta bara en så´n sak som sand, vi tänker på den som underlag för våra badhanddukar på stranden eller som irritationsmoment när den följt med badväskan hem, in i huset! Eller som på bilden bredvid, resultatet av familjens fria bildskapande tillsammans.
Ibland tänker vi på den som bra jordförbättring för gräsmattan, eller som hinder på golfbanan, när bollen hamnat i en bunker.
Men se här vad mer man kan göra med sand! (del 1)
Dags att leka igen, mot sandlådan! (del 2)
Titta, och jag lovar att du inte blir besviken! ;)
tisdag 23 februari 2010
Hur uppfattar vi färger?
Rött, gult och svart - tydliga färger som står för varning, förbud och viktig information!
"Herr Gårman" är blå, svart och vit - något mer diskret, eller? Är blå färg "snällare" än gul och röd?
Känner alla lika för färgerna? Och hur kommer det sig att vi förknippar rött med fara? Rött skynke, tjurfäktning, blod...
Varför väcker röd färg ibland arga känslor? Det är ju egentligen en vacker färg, eller?
Och varför spelar alltid Tiger Woods golf i röd tröja sista tävlingsdagen? Eller idrottslagen som väljer röda matchtröjor, hur tänker de? En del påstår att det är svårare att vinna mot en motståndare i rött!
Hur är det egentligen? Är röd färg förknippad med styrka, respekt och segerkänsla?
-Kom inte här och tro att du kan vinna över mig/oss!
Men tänk då på att den första färgen ett barns öga uppfattar lär vara röd? Om jag kommer ihåg rätt?
Hur tänker då de små krabaterna? Och föräldrarna?
"Herr Gårman" är blå, svart och vit - något mer diskret, eller? Är blå färg "snällare" än gul och röd?
Känner alla lika för färgerna? Och hur kommer det sig att vi förknippar rött med fara? Rött skynke, tjurfäktning, blod...
Varför väcker röd färg ibland arga känslor? Det är ju egentligen en vacker färg, eller?
Och varför spelar alltid Tiger Woods golf i röd tröja sista tävlingsdagen? Eller idrottslagen som väljer röda matchtröjor, hur tänker de? En del påstår att det är svårare att vinna mot en motståndare i rött!
Hur är det egentligen? Är röd färg förknippad med styrka, respekt och segerkänsla?
-Kom inte här och tro att du kan vinna över mig/oss!
Men tänk då på att den första färgen ett barns öga uppfattar lär vara röd? Om jag kommer ihåg rätt?
Hur tänker då de små krabaterna? Och föräldrarna?
lördag 20 februari 2010
Bildbudskap?
På IKT har vi fått en liten "läxa" till nästa gång. Vi ska fundera över vad det är i bilder som på något sätt väcker något i oss själva.
I mitt inre har jag hur många bilder som helst, bilder att ta fram som symboliserar olika känslor, glädje, sorg, lycka, lugn och oro... men nu är det inte bilderna i sig vi ska tänka på, utan det är själva mötet med bilden vi ska reflektera över.
Bilder påverkar mig betydligt, budskap, färger och layout. Men vi är olika, vilket är tur, för den bild som jag uppskattar mycket kanske någon annan tycker är trist. Eller den färg som jag trivs med kanske någon annan upplever det motsatta med.
Jag kan dock inte låta bli att fundera över den mängd bilder vi dagligen översköljs med, och vilka budskap de sänder till oss. Hur vi påverkas utan att vi tänker på det! Som får oss att helt plötsligt känna oss törstiga och längta efter något flytande. Eller får oss att känna köplust fastän plånboken är tom!
Ta bara en så´n sak som ett väghinder som sätts upp vid vägarbete i Sverige, den signalerar tydligt att här kommer du inte fram! I Japan har man valt att samtidigt sätta en liten snäll figur på väghindret, varför vet jag inte. För att få folk att vara mindre arga? Eller för att göra något roligt av det besvärliga med att stänga en väg, en trottoar? Hålla humöret uppe på japanerna?
En tydlig förbudsskylt som vi sätter upp i Sverige går inte att misstolka men i Japan sätts förbudet upp som en något snällare variant, serie-figursinspirerad! Är man influerad av serier i Japan, mangalandet nr 1? Eller är det vi i landet Lagom som är så korrekta och ordentliga att vi inte tar ut svängarna?
Den generation som växer upp idag har mötts av olika serier och TVprogram/filmer där både ljus, ljud och bilder framförts ganska högljutt, rappt och flashigt. Samtidigt har marknaden för meditativa uttrycksformer och aktiviteter ökat lavinartat, yoga, meditation, mindfulness....
Så hur blir det med bilden i framtiden? Ska vi lägga in snälla figurer för att framföra hårda budskap, likt skyltarna i Japan? Eller ska vi fortsätta att vara lite "nordiska" - med avskalade, rena former utan en massa krims-krams? Ska vi välja den flashiga varianten? Eller behövs mer av enkelhet, lugn och ro?
Det får framtiden utvisa! Eller?
I mitt inre har jag hur många bilder som helst, bilder att ta fram som symboliserar olika känslor, glädje, sorg, lycka, lugn och oro... men nu är det inte bilderna i sig vi ska tänka på, utan det är själva mötet med bilden vi ska reflektera över.
Bilder påverkar mig betydligt, budskap, färger och layout. Men vi är olika, vilket är tur, för den bild som jag uppskattar mycket kanske någon annan tycker är trist. Eller den färg som jag trivs med kanske någon annan upplever det motsatta med.
Jag kan dock inte låta bli att fundera över den mängd bilder vi dagligen översköljs med, och vilka budskap de sänder till oss. Hur vi påverkas utan att vi tänker på det! Som får oss att helt plötsligt känna oss törstiga och längta efter något flytande. Eller får oss att känna köplust fastän plånboken är tom!
Ta bara en så´n sak som ett väghinder som sätts upp vid vägarbete i Sverige, den signalerar tydligt att här kommer du inte fram! I Japan har man valt att samtidigt sätta en liten snäll figur på väghindret, varför vet jag inte. För att få folk att vara mindre arga? Eller för att göra något roligt av det besvärliga med att stänga en väg, en trottoar? Hålla humöret uppe på japanerna?
En tydlig förbudsskylt som vi sätter upp i Sverige går inte att misstolka men i Japan sätts förbudet upp som en något snällare variant, serie-figursinspirerad! Är man influerad av serier i Japan, mangalandet nr 1? Eller är det vi i landet Lagom som är så korrekta och ordentliga att vi inte tar ut svängarna?
Den generation som växer upp idag har mötts av olika serier och TVprogram/filmer där både ljus, ljud och bilder framförts ganska högljutt, rappt och flashigt. Samtidigt har marknaden för meditativa uttrycksformer och aktiviteter ökat lavinartat, yoga, meditation, mindfulness....
Så hur blir det med bilden i framtiden? Ska vi lägga in snälla figurer för att framföra hårda budskap, likt skyltarna i Japan? Eller ska vi fortsätta att vara lite "nordiska" - med avskalade, rena former utan en massa krims-krams? Ska vi välja den flashiga varianten? Eller behövs mer av enkelhet, lugn och ro?
Det får framtiden utvisa! Eller?
fredag 19 februari 2010
Oväntade frågor? :)
Dags för två dagars intensivpass på IKT-A igen!
Jag hade knappt avslutat arbetet med föräldrakontakter, utvecklingssamtal, IUP, lektioner, elevvårdsarbete, rastvakter, Vasaloppet för eleverna m.m. så var det dags för IKT-världen igen.
Start med litt.redovisning, bra frågor väcktes men lämnades delvis obesvarade. Bra diskussioner startade men hann inte slutföras. Allt för att vi även skulle hinna banka in lite "quick fix"-datakunskaper igen!
Denna gång med snabbgenomgång av "Communities", vad man får göra och inte får göra på nätet, hur man laddar ner bilder, musik och hur man jobbar i Moviemaker (bildspel med musik). Dessutom hur man kan skapa en egen hemsida! Och så skulle vi göra en egen hemsida också.
Vi fick bra tips från studenterna som hade förberett detta för oss, även en bra web-sida att titta närmare på. Den ger tips om hur man lätt skapar en hemsida, hur man hittar och redigerar bilder men även hur man kan lägga upp en presentation med Photo Story. Det som först verkade svårt blev lite lättare, men jag hade gärna fått tänkt till lite över uppgiften innan jag skulle göra min första hemsida.
Så det är inte så konstigt att hjärnan kokar emellanåt och gör konstiga tankehopp ibland. Kunskaper som är fullkomligt självklara blir helt plötsligt omöjliga att finna. Och att sen få höra att vi gamlingar kommer med "oväntade frågor"! Klart som korvspad att vi måste få göra det! :) Precis som i ett klassrum, där måste man vara förberedd på det mesta. Flexibilitet är AO i skolans värld idag!
Varför söker jag en utbildning i informations- och kommunikations teknik om jag jobbat 35 år i skolan? Inte för att jag kan massor av IKT - utan snarare för att jag inser att det är det jag behöver lära mig! Inga förkunskaper krävs men stämmer det? Jag undrar...?
Så fram för fler oväntade frågor! Det är i mötet man lär sig!!!! Vare sig man är lärare eller elev på LH, student eller Lärarlyftare!
Jag hade knappt avslutat arbetet med föräldrakontakter, utvecklingssamtal, IUP, lektioner, elevvårdsarbete, rastvakter, Vasaloppet för eleverna m.m. så var det dags för IKT-världen igen.
Start med litt.redovisning, bra frågor väcktes men lämnades delvis obesvarade. Bra diskussioner startade men hann inte slutföras. Allt för att vi även skulle hinna banka in lite "quick fix"-datakunskaper igen!
Denna gång med snabbgenomgång av "Communities", vad man får göra och inte får göra på nätet, hur man laddar ner bilder, musik och hur man jobbar i Moviemaker (bildspel med musik). Dessutom hur man kan skapa en egen hemsida! Och så skulle vi göra en egen hemsida också.
Vi fick bra tips från studenterna som hade förberett detta för oss, även en bra web-sida att titta närmare på. Den ger tips om hur man lätt skapar en hemsida, hur man hittar och redigerar bilder men även hur man kan lägga upp en presentation med Photo Story. Det som först verkade svårt blev lite lättare, men jag hade gärna fått tänkt till lite över uppgiften innan jag skulle göra min första hemsida.
Så det är inte så konstigt att hjärnan kokar emellanåt och gör konstiga tankehopp ibland. Kunskaper som är fullkomligt självklara blir helt plötsligt omöjliga att finna. Och att sen få höra att vi gamlingar kommer med "oväntade frågor"! Klart som korvspad att vi måste få göra det! :) Precis som i ett klassrum, där måste man vara förberedd på det mesta. Flexibilitet är AO i skolans värld idag!
Varför söker jag en utbildning i informations- och kommunikations teknik om jag jobbat 35 år i skolan? Inte för att jag kan massor av IKT - utan snarare för att jag inser att det är det jag behöver lära mig! Inga förkunskaper krävs men stämmer det? Jag undrar...?
Så fram för fler oväntade frågor! Det är i mötet man lär sig!!!! Vare sig man är lärare eller elev på LH, student eller Lärarlyftare!
Etiketter:
bild,
generation,
IKT-kurs,
information,
kommunikationsteknik
söndag 14 februari 2010
Digitalkameran - äntligen får JAG rå om den!
Digitalkameran har alltid fått fötter när jag vill använda den. De övriga i familjen har med den överallt! Eller så är den givetvis oladdad när den är ledig! Och jag får väl faktiskt skylla mig själv också, som inte har tagit tag i fotandet tidigare!
Nu har jag lagt beslag på den, har blivit som den värsta .....are! Fotar allt, hela tiden! Det är så kul att leka fotograf, värsta paparazzin! Fast jag letar inte kändisar förstås.
Och bilderna till min presentation ligger på plats! Det trodde jag inte för några veckor sedan! :)
Nu har jag lagt beslag på den, har blivit som den värsta .....are! Fotar allt, hela tiden! Det är så kul att leka fotograf, värsta paparazzin! Fast jag letar inte kändisar förstås.
Och bilderna till min presentation ligger på plats! Det trodde jag inte för några veckor sedan! :)
måndag 8 februari 2010
"Kladdstadiet"
Heureka! Jag är i kladdstadiet! Vad är det, undrar du? Det är något som alla vi som går IKT vet vad det är! Det är när man upptäckt något kul på datorn och sen vill testa det i all oändlighet!
Så gissa vad jag gjort i helgen? När alla andra varit ute i solen och åkt skidor eller promenerat? Jo, jag har suttit inne och "kladdat" i Power Point! Och vips är de flesta funktioner testade och mitt föredrag från jobbet så gott som klart.
Men det är kanske tur att jag får några veckor till på mig, så jag hinner "tona ner det" lite...och kanske lämna kladdstadiet innan jag presenterar mitt arbete!
Så gissa vad jag gjort i helgen? När alla andra varit ute i solen och åkt skidor eller promenerat? Jo, jag har suttit inne och "kladdat" i Power Point! Och vips är de flesta funktioner testade och mitt föredrag från jobbet så gott som klart.
Men det är kanske tur att jag får några veckor till på mig, så jag hinner "tona ner det" lite...och kanske lämna kladdstadiet innan jag presenterar mitt arbete!
torsdag 4 februari 2010
Reflektioner från dagens lektion
Dagen startade med en snabbrepetition av gårdagens blogg- och bildarbete. Kanon för oss "gamlingar" som har lite svårare med korttidsminnet.
Andra passet blev en "quick fix" i Power Point, på en timme fixade vi alla ett kort bildspel. "Det är väl ingen konst", tänker du? Jo, för när det handlar om Power Point finns alltid någon eldsjäl på skolan som har kastat sig över uppgiften, man har aldrig provat själv.
Johan och Tony var väl förberedda och tog allt i mycket bra ordning. Lugnt i salen, alla jobbade frenetiskt!
Jag kompletterade gårdagens blogg med att lägga in en sommarbild och beskar samtidigt mitt nytagna foto som fanns upplagt på min profil.
Jag blev imponerad när jag hörde att studenterna hinner köra spel samtidigt som de har lektion med oss! Undrar om jag någonsin kommer att fixa det?
Jag blev så nyfiken på min bordsgrannes blogg, konstaterade att hon och vi alla kommit en bit på väg!
Andra passet blev en "quick fix" i Power Point, på en timme fixade vi alla ett kort bildspel. "Det är väl ingen konst", tänker du? Jo, för när det handlar om Power Point finns alltid någon eldsjäl på skolan som har kastat sig över uppgiften, man har aldrig provat själv.
Johan och Tony var väl förberedda och tog allt i mycket bra ordning. Lugnt i salen, alla jobbade frenetiskt!
Jag kompletterade gårdagens blogg med att lägga in en sommarbild och beskar samtidigt mitt nytagna foto som fanns upplagt på min profil.
Jag blev imponerad när jag hörde att studenterna hinner köra spel samtidigt som de har lektion med oss! Undrar om jag någonsin kommer att fixa det?
Jag blev så nyfiken på min bordsgrannes blogg, konstaterade att hon och vi alla kommit en bit på väg!
Etiketter:
bild,
blogga,
generation,
information,
kommunikationsteknik
onsdag 3 februari 2010
Lärarlyft i racerfart!
Kursdagen startade i racerfart för oss "Lärarlyftare", snabb genomgång av inlämningsuppgifter, litteratur, grupparbete och presentationer. Hjälp! Jag som först inte ens visste hur jag skulle hitta till sidan med inlämningsuppgifterna. Alla hade dessutom inte tillgång till sina lösenord, då är det svårt att hänga med i svängarna.
Så småningom infann sig dock ett lugn, bitarna föll på plats och tankearbetet kunde börja. Min grupp valde att arbeta med nätmobbning, det vill jag gärna fördjupa mig i! De övriga ämnena hade dock varit lika intressanta, kul att få insyn även i dem genom de övriga grupperna.
Nätmobbning är något som tyvärr sker dagligen bland elever, via datorer och via mobiltelefoner. Det som förr levererades muntligt inom små grupper eller klasser sprids nu i raketfart i skriftlig form över betydligt större områden. Det värsta är att det sedan går att läsa i evinnerlig tid, om det vill sig illa! I vår lärargrupp har vi flera exempel på nätmobbning från våra respektive skolor, det känns högst aktuellt med uppgiften!
Snabb genomgång av bloggande, för- och nackdelar, saker att tänka på när man bloggar. Därefter kort om bildarbete, hur man hämtar bilder, ändrar storlek på bilder, hur man sparar... Fick många bra tips på sidor för arbetet, bildsidor ex. flickr.com eller freefoto.com eller om man vill redigera bilder pixlr.com. Vi fick börja arbeta praktiskt direkt genom att använda oss av "trial and error"-metoden. Ett bra upplägg på eftermiddagens arbete!
Studenterna hade förberett dagen bra! De var duktiga och hade stort tålamod med oss "gamlingar". Tack för det! Det bådar gott för framtidens skola!
Så småningom infann sig dock ett lugn, bitarna föll på plats och tankearbetet kunde börja. Min grupp valde att arbeta med nätmobbning, det vill jag gärna fördjupa mig i! De övriga ämnena hade dock varit lika intressanta, kul att få insyn även i dem genom de övriga grupperna.
Nätmobbning är något som tyvärr sker dagligen bland elever, via datorer och via mobiltelefoner. Det som förr levererades muntligt inom små grupper eller klasser sprids nu i raketfart i skriftlig form över betydligt större områden. Det värsta är att det sedan går att läsa i evinnerlig tid, om det vill sig illa! I vår lärargrupp har vi flera exempel på nätmobbning från våra respektive skolor, det känns högst aktuellt med uppgiften!
Snabb genomgång av bloggande, för- och nackdelar, saker att tänka på när man bloggar. Därefter kort om bildarbete, hur man hämtar bilder, ändrar storlek på bilder, hur man sparar... Fick många bra tips på sidor för arbetet, bildsidor ex. flickr.com eller freefoto.com eller om man vill redigera bilder pixlr.com. Vi fick börja arbeta praktiskt direkt genom att använda oss av "trial and error"-metoden. Ett bra upplägg på eftermiddagens arbete!
Studenterna hade förberett dagen bra! De var duktiga och hade stort tålamod med oss "gamlingar". Tack för det! Det bådar gott för framtidens skola!
Etiketter:
bild,
blogga,
generation,
IKT-kurs,
information,
nätet
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)