måndag 9 augusti 2010

Åskväder och teknik

Samtidigt som jag bytte bloggutseende fixar skyarna till ett rejält åskväder!!! Det smäller och dundrar, regnet vräker ner och och jag noterar hur stan byter skepnad från stad till flod.

Jag springer runt i huset för att dra ur sladdar, ett beteende jag fick lära mig som liten. Inga elektroniska apparater igång vid åska och absolut inget tv-tittande, ej heller ringande på telefonen, den gamla alltså.

Mina tonåringar skrattar åt mina förehavanden och undrar varför jag springer runt som en galning?
-Låt bli att dra ur sladdarna! säger de.
-Ja, men det är åska på gång, ovädret är nära nu, svarar jag.
-Lägg av, inget kan hända. Låt mig skriva färdigt, jag sitter på Facebook, säger dottern.
-Jag kollar en hemsida, sluta fåna dig mamma, det är inget farligt, säger sonen.
-Nej, jag vill att ni stänger av datorerna, nu! svarar jag lite irriterat.
-Åh, vad du är jobbig mamma!

Åskvädret avtar så småningom och vi kan fortsätta arbeta eller vad vi nu höll på med. Inget hände den här gången men jag blir lite undrande om det är bara jag som är "nojjig"? Kollar runt på lite olika sidor och hittar en intressant sida, åskradar, en sida som uppdateras varje timme. Där kan man följa åskvädrets sträckning och se när det är dags för blixt och dunder.

På samma sida finns även råd hur man ska bete sig vid åskväder, ska nog visa sidan för telningarna om de orkar läsa? Jag kanske gör rätt ändå? Lägger sidan på mina favoritsidor, för precis som barn så fascineras jag av det som är lite farligt, jag både vill, och inte vill, se mera!

Hur gör ni andra vid åska?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar