söndag 8 augusti 2010

Krigsarena nr 5: Internet

Det kan bli krig på land och hav, i luften och rymden och nu även på Internet. I USA klassas webben som en egen krigsarena, enligt SvD den 7 augusti 2010. Helt nytt för mig som inte tänker på krig i den formen, inte än men...

Under kriget som bröt ut i Georgien, idag för exakt 2 år sedan, användes cyberkrigsföring. Ryssland slog ut nätet i landet, militären kunde inte kommunicera om förflyttningar m.m.

I USA har man två gånger tidigare övat på att klara av olika typer av attacker på nätet, nu är det dags för den tredje övningen, Cyberstorm 3, där även Sverige ska delta. Den här gången står myndigheter och företag i centrum för attacken.

När jag tänker efter så förstår jag hur sårbart det är, allt vi gör idag har någon form av koppling till nätet. Det land som vill överta ledningen över ett annat land behöver inte komma med kanoner eller bomber längre! Förr, för länge sen, sa man lite naivt att hotet kom från öst. Idag får vi säga att hotet kommer från ovan, via satelliten, eller från marken, via den optiska kabeln.

För mig som har fullt sjå att få ordning på alla kablar, både vid datorn och i mitt huvud, så tänker jag att det är en himla tur att det finns andra som förstår och kan. Hoppas de vill skydda mig också?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar