tisdag 5 oktober 2010

Don´t be evil!

... är den stora sökmotorn Googles motto!
Ett motto som de försöker leva upp till själva, och som de vill inpränta i oss också, i alla lägen. Enligt företaget vill de vara omtyckta av användarna och påstår att det är användarna som avgör hur stort företaget ska bli. När man slutar använda Google så läggs företaget ner. De påstår även att om företaget så köps upp av andra så ska mottot kvarstå! Allt enligt kvällens TV-program som går i repris de närmaste dagarna. Sevärt, vill jag lova! Tänkvärt likaså!

Google med ung. 21 000 anställda har sitt huvudkontor i Californien, där en tredjedel av personalen, ca 7000, arbetar. Personalvården på företaget är otrolig, gratis buss kör dig till och från jobbet. Gratis mat under dagen, gratis massage om du vill, tillgång till tvättmaskiner, torktumlare, du kan tvätta på arbetstid alltså. Eller simma i de många simbassängerna, styrketräna på 4 st gym på området, fika på 16 kaféer - allt gratis! Företaget har insett vikten av att samla personalen vid luncher, vid fikat, för de har märkt att vid matpauserna växer nya idéer fram, nya konstellationer skapas, mångfalden och kreativiteten är hög! De sociala samlingspunkterna är viktiga för företaget.

Är allt detta en dröm? Är det så bra som det låter? Eller finns det hakar? För vi kastar dagligen in våra privata data utan eftertanke i världens största sökmotor. De vet i princip allt om oss, vad vi gör, vad vi tycker och vad vi söker efter. Finns det några hemligheter kvar? Tror inte det faktiskt. Jag har tidigare berört detta i min blogg, se inlägg här.

Men jag kan inte låta bli att förundras över personalvården. För när vi här i Sverige snabbt ska hinna värma maten på jobbet, kasta i oss tuggorna, hinna svälja maten, ibland utan att prata med en enda person (det hinner vi inte, munnen är full) innan 30-minutersrasten gått, så får de anställda på Google frossa i trevligheter. Jag tror de blir mer kreativa, mer intresserade av att jobba när de får möjligheter att träna, umgås och äta i lugn och ro på jobbet. Mår man bra så orkar man prestera mer, eller hur? Så lite Google-tänk kanske inte är helt fel? Don´t be evil!

3 kommentarer:

  1. Såg bara slutet av programmet igår, men tänkte "Jag kan säkert läsa om det på Lisas blogg" :-D

    Fick två tankar av det jag såg:

    Åh där vill jag jobba!
    Fy vad läskigt, de vet ju allt om oss!

    Vi var ju inne på faran med "att lägga alla ägg i en korg" när Kent berättade om Google Wave. (visst försvann Wave lika snabbt igen?)

    Intressant det Andreas Ekström sa om oss svenskar att vi hetsar upp oss över FRA och ropar Integritetskränkning! men är väldigt benägna att "kasta" in information om oss själva i olika sidor på nätet. Känner mig lite träffad där.

    Ska definitivt försöka se hela programmet, och läsa Googlekoden.

    SvaraRadera
  2. Som sagt. Ha inte alla ägg i samma korg. Själv vill jag inte lägga några ägg i någon annans korg alls.
    Det går att se Kobra på SVT play
    http://svtplay.se/t/102858/kobra

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset Peter, jag hann inte kolla webadressen innan jag slängde iväg inlägget. Har lagt in den nu.

    När det gäller ägg, så tror jag att du ändå lägger ägg här och där utan att du tänker på det. För inte har du väl pengarna i madrassen? Och tankar med kontanter? Har du tips på hur man kan slippa lägga ägg? Eller iaf att undvika att lägga alla ägg i samma korg?

    SvaraRadera