fredag 19 november 2010

Oväntat trassel... (Omvärldskoll nr 2)

Jag har tidigare skrivit ett inlägg om datorernas väg in i skolan. Hur tekniken verkligen fått kämpa för att få en central plats, men nu....

Nu ser man alltfler bevis på teknikens intåg. Den nya moderna tekniken tar över mer och mer i pedagogikens hus, skolorna. Datorerna, som från att vara dammsamlare i ett hörn, har äntligen "uppgraderats" och fått en ganska framträdande plats i klassrummen. Digitalkamerorna används allt oftare och bilder från verkligheten blandas med läromedlens sidor (så länge böckerna finns kvar). Till och med skolans väggar börjar nästan skaka av förväntan. Eleverna och lärarna är nyfiket intresserade av vad som väntar runt hörnet när skolorna drar igång IT-arbetet på allvar. Men då stöter man på nya, oväntade problem!

Jag hör talas om skolor där kanonerna/projektorerna och projektordukarna ibland får ta den plats som är "över" i klassrummet. I mitten av rummet sitter fortfarande inaktuella kartor från "tidernas begynnelse" tillsammans med den vita halvtrasiga duken för overhead- eller diabildsvisningar. Kanske det till och med hänger en nedsänkbar stång med krokar på för att hänga upp affischer? Detta får till följd, om det vill sig riktigt illa, att de nya kanonerna och dukarna hamnar undanträngda i ett hörn i klassrummet. Eleverna kan inte sitta kvar på sina platser, utan måste förflytta sig för att kunna se något på duken.

Eller så blir eleverna trötta i sina armar och får värk i sina huvuden när de arbetar vid datorerna. Eleverna tvingas sitta i felaktiga ställningar, med för höga bord, för låga stolar och med fel belysning. Ergonomiskt är många skolors klassrum inte rustade för modern teknik. Även här har tekniken stött på svårigheter.

På andra skolor blir allt helt plötsligt nattsvart! För när flera elever startar datorerna samtidigt så går strömmen på skolan. Säkringarna slår till och bryter all elström till rummen, till korridorerna eller ibland till hela huset. Personalen på skolan kan inte alltid fixa till problemet själv utan får snällt vänta tills akut hjälp kommer. Och att sen be eleverna att starta datorerna en i taget, i långsam takt, känns verkligen inte som ett steg i rätt riktning!

Sån´t här trassel gör att lusten och inspirationen avtar hastigt. Det spelar ingen roll hur många datorerer skolorna har, hur många villiga elever som vill jobba eller hur många intresserade pedagoger som finns. För monteras utrustningen fel, om eleverna får sitta ergonomiskt galet eller strömmen bryts - då blir inte slutresultatet bra!

Tänk på det, om vi alla vill ha en skola för framtiden, då måste vi även se till att framtiden får den plats den behöver i skolan! Vem tar det ansvaret?

3 kommentarer:

  1. Det här inlägget kan vi skriva under och skicka till åtminstone kommunpolitikerna i min kommun! Nästa år får varje elev 1000 kronor mindre i skolpeng, och då låg vi ändå redan innan ett par tusen efter jämförbara kommuner. I det läget är det mer än svårt att ställa kraven på framtidens rättmätiga plats i skolbyggnaden.Att grundförutsättningar skall finnas kan inte rimligen bekostas av den allt lättare pengapåsen som utgör skolans budget.
    Vi demonstrerar!

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Att integrera IT i undervisningen kräver ju som du skriver en hel del i form av fungerande teknik, ansvariga som tar ansvarig, någon form av gemensam strategi samt en hel del kompetens. Lång väg att gå!

    SvaraRadera
  3. Vet att kommunen nu tänker strategiskt på ett annat sätt än tidigare. Hoppas att det kommer allas "våra" elever till del...

    Kanske även våra politiker behöver få en inblick i IT-världen och dess möjligheter? Vi kanske ska bjuda in dem? Eller göra en fin presentation tillsammmans med eleverna? Skicka länkar de kan få titta på?

    Skapa en mer positiv framtoning, inte klaga, utan visa på möjligheterna mer...???

    SvaraRadera