onsdag 3 mars 2010

Äntligen...

....har jag fått möjlighet att läsa ännu mer litteratur som stöder mig i mina tankar kring arbetet som pedagog. På arbetstid dessutom! IKT-Litteratur som ger ett, för mig, nytt perspektiv. Och visst är det som jag redan tror, och vet, att eleverna tar till sig undervisningen bättre då de kan arbeta med det som intresserar dem! Men här får jag det ytterligare bekräftat!

Konkreta exempel? Ex. lästräning är mycket mer lockande om texten har ett innehåll som tilltalar eleven, en läsövning där eleven kan styra val av text. En elev med läs- och skrivsvårigheter tar inte gärna fram en bok och läser men att söka och läsa texter på Internet går galant!

Vår litteratur nämner vidare "multitasking", förmågan att göra många saker samtidigt. AnnBritt Enochsson (2007) skriver i sin bok att den förmågan har ökat bland våra barn och unga. (Se tidigare inlägg, 4 feb, i min blogg, jag skrev om IKTstudenterna som hann göra annat samtidigt som de lyssnade.)

Och då tänker jag genast på hur vissa elever blir otroligt fokuserade och mycket lugnare om de får lyssna på musik samtidigt som de arbetar. Det fungerar inte för alla elever, och visst finns det forskning som påstår det motsatta, men för en enskild elev kan det i alla fall vara värt att prova.

Litteraturen nämner även för- och nackdelar med anonymiteten på nätet, de risker som finns på nätet och hur man kan hantera dem. Jag läser med spänning vidare......

Min egen utveckling då?
När jag började lärarlyftskursen hade jag både förväntningar och föreställningar om datorer/nätet/Internet. Förväntningarna har infriats med råge och mina föreställningar har jag fått ifrågasätta, i viss mån reviderat och/eller vidareutvecklat. Jag var nog i fasen av "okunnigt inkompetent" tyvärr, det erkänner jag som "digital immigrant" och "silversurfare"!

Min IKT-resa som började för drygt en månad sen har redan satt djupa spår i mitt inre. Jag inser att jag gärna fortsätter resan länge, länge till! Jag är faktiskt lite avundsjuk på de "digitalt infödda" men jag försöker att komma ikapp i alla fall, även om det går i snigelfart. Och jag vet dessvärre att jag aldrig hamnar jämsides!

Det ska vara med den motordrivna rollatorn med fartränder i så fall? Tjoho!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar