onsdag 24 mars 2010

Färskvara i medievärlden!

Medierådet (under Kulturdepartementet) publicerade i måndags en granskning av sociala nätverkssajter som vänder sig till barn och unga. Granskningen gällde: allmän information, medlemsvillkor, personuppgifter och säkerhetsfunktioner, anmälningsfunktion och ärendehantering.

Godkända: KP-webben, Lunarstorm, Blip, Bilddagboken och Kamrat.
Tveksamma: Hamsterpaj, Facebook, Star Doll, Youtube, Habbo
Hotell, Stallet och Apberget.
Icke godkända: Jesper, Snyggast, Snuttis, Fjortis och Existenz.

Röster hördes dagen efter beträffande granskningens tillförlitlighet då företaget som utfört granskningen delvis hade egna intressen av resultatet. Men det är också något som Medierådet kommenterar och ger förklaringar till på sin egen sida. Se Medierådets granskning här.

Jag inser att granskningar är färskvara. Att man hela tiden jobbar mot klockan. För innan granskningen publicerats så har kanske nya sajter växt fram. Det är dock bra att sajterna ser att de granskas kontinuerligt... så fram med förstoringsglaset även fortsättningsvis!

I helgen ska vi alla jobba mot klockan när vi ställer om till sommartid. Och jag lovar att jag inte känner mig som färskvara när jag vaknar nu på måndag! Då är det tur att det inte är jag som ska granskas!

1 kommentar:

  1. Intressant med en alldeles färsk granskning, även om det blir "gårdagsbröd" av den rätt snabbt.Ska kolla den imorgon. Ska också kolla lite på datainspektionens rapport Ungdomar &Integritet. Fast den är lite äldre- från 2008. Äldre i IKT-världen, ganska ny om man jämför en del av våra läromedel! Kul det här att läsa varandras bloggar och få tips och kommentarer.

    SvaraRadera