söndag 3 oktober 2010

Digitala lärresurser

Jag behöver inte packa min skolväska full eller "uppfinna hjulet" en gång till när jag använder mig av den digitala lärresursen "Skolväskan" - en fullmatad lärarportfölj med mycket användbart! I en snygg förpackning, tilltalande för ögat, har det mesta jag kan behöva som lärare samlats på en webbsida. Man har försökt sig på en viss form av dubbelnavigering men inte riktigt uppnått målet. Och det var kanske inte heller tanken? Rubrikerna som står i vänster marginal finns även att hitta inne på sidan som bilder men i olikfärgade kugghjul. Att det finns både en textrubrik och ett kugghjul med samma text kan ifrågasättas, måste båda finnas med? Det blir inte enklare att hitta av den anledningen och kan snarast försvåra då antalet informationskanaler blir fler. Det som möjligen gör att jag lättare kan hitta på sidan är igenkännadet av de "loggor" som visas på nästan varje flik även om det första intrycket kan vara lite rörigt. Lilla Skolväskan på första sidan har inte ens en rubrik, bara en skolväska att klicka på. Kanske befogat då det är där förskoleeleverna, de inte läskunniga, ska leta efter "sina" program?

De olika rubriker som finns avslöjar att portföljen är bred! Allt ifrån olika ämnen till tips på presentationsprogram och lite skoj. En sida vänder sig direkt till eleverna, "För unga", och bakom den finns information om mobbning, rättigheter, hälsa och samlevnad och säkerhet på nätet.

Lärresursen är användbar kanske mest för pedagogen men går även att använda medvetet direkt i undervisningsmiljö då det breda utbudet på sidan gör att man alltid hittar något matnyttigt i varje ämne. Antalet klick på sidan är nästan aldrig mer än 2, max 3, klickningar bort, du hittar snabbt det du söker.

I boken Internetsökningens didaktik (Enochsson, A-B) läser vi att man vid skapandet av en sida ska tänka på följande: Relevant innehåll, djup (länkar), aktuell information, layout, tillgänglighet och källhänvisningar. Detta tycker jag att lärresursen uppfyller.
Enochsson säger dessutom i boken att elever föredrar sidor med mycket bilder och lite text - de sidorna kan vi enkelt hitta till då webbsidan har länkat flera sajter med bilder, roliga och användbara sidor för elever.
De "8 S:n" som Stig-Roland Rask myntat, och som även Enochsson nämner, "Söka, Samla, Sålla, Sovra, Sortera, Strukturera, Systematisera och Sammanställa", får stå för det jag tycker om webbsidan. Alla S finns representerade på webbsidan, allt samlat och strukturerat för att hjälpa mig som lärare. Jag slipper söka, sålla och sortera!

Då webbsidan dessutom uppdateras regelbundet finns ingen risk att man hamnar i "gammal skåpmat". Om jag som lärare någon gång känner osäkerhet inför något ämne så kan jag hitta lite trygghet här. Kom dock ihåg att sidan i första hand vänder sig till läraren/pedagogen, att det som pedagog är viktigt att först studera sidan och ta fram det material som eleverna ska jobba med. Och att det inte blir som det ibland kan se ut i klassrummet, läraren släpper "lös" eleverna att sätta sig vid datorerna och hålla på med vad de själva vill. Då tappar läraren chansen till en utökad kunskap för eleverna via nätet, elever behöver istället guidas runt tillsammans med läraren för att se vilka möjligheter till lärande som bjuds digitalt.

-Om eleverna inte får se hela smörgåsbordet blir det bara spaghetti och köttfärssås de väljer! Och det är inte alltid så gott, tycker jag. På den här webbsidan är smörgåsbordet dukat för oss lärare! Vi kan snabbt välja de rätter som behövs. Och rätterna är goda! Mums!

7 kommentarer:

  1. Visst är det ett smakligt smörgåsbord, Lisa. Håller med dig i det mesta (vågar inget annat) när det gäller utformningen av "skolväskan". Själv brukar jag använda mig av länkskafferiet med eleverna. Men vilken man tillslut själv använder sig av är mer en fråga om hur pass bekväm man känner sig med webbplatsen, eller?

    SvaraRadera
  2. Bekväm eller inte, snarare kanske beroende på hur trygg jag är med varan. För det handlar även om att man bör granska webbplatsen innan man ger eleverna möjlighet att prova på. Och så är det jämt, som lärare måste man först skaffa sig kunskap själv, kritiskt granska, reflektera innan man bjuder eleverna på produkten. Men gör vi det alltid? Eller delar vi ut böcker, visar program utan att vi kollat själva först?

    Och visst vågar du väl säga emot mig om vi tycker olika? Annars lär jag mig aldrig något nytt... ;)

    SvaraRadera
  3. Vilken heltäckande analys av skolväskan! Jag gillar den precis som du just för att "allt" finns samlat och att den är uppdaterad. Länksamlingar med inaktuella länkar,eller länkar till sidor som inte längre finns känns inte bra.
    Tror precis som du att det är bra att servera lite mindre portioner i taget, kolla upp relevanta länkar och låta eleverna söka på dem. Men sen gör de kanske som jag, klickar sig vidare och hamnar någon helt annanstans, svårt att ha total koll!

    SvaraRadera
  4. Tack!
    Du och jag är rätt lika, eller hur? Vi surfar runt, hittar en massa matnyttigt men när man sen ska ha tag i det igen så har man glömt hur man kom dit. Där kan faktiskt Skolväskan hjälpa oss, vi håller oss innanför ramarna...

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Det är ju inte helt enkelt att skapa en lättbegriplig navigering till ett stort innehåll. Har du fått några uppslag eller tankar inför arbetet med din egen resurs?

    SvaraRadera
  6. Hej Lisa!
    Skolväskan har ett riktigt tråkigt namn:(
    Däremot verkar innehållet vara riktigt bra utvalt. I alla fall matchade det mina ambitioner i att hitta bra lärresurser kring film i skolan och berättande:)

    SvaraRadera
  7. Absolut Lars!
    Visst har jag fått idéer, och inte enbart genom att studera lärresursen nu, utan det har växt fram under IKT-tiden. Men jag har tankar om att en startsida inte bör innehålla alltför många bilder och ord, för i "röran" kan man tappa kunden!

    Enkla bilder, enkla rubriker som tydligt ska signalera innehåll. (jag är lite fyrkantig)

    Om man ska ha dubbel navigering så bör man tänka på att den bild/symbol som ska komplettera texten bör ha ett sånt tydligt budskap att bilden "talar för sig själv".

    Tre klick bort, inte mer... sen är kunden vilse i pannkakan!

    Färger är viktigt, tycker jag, en bra färgsättning tilltalar. Absolut inte svart bakgrund, otroligt svårläst i längden. (ålderstecken kanske?)

    För många färger kan också ge ett rörigt intryck, lite varning även där.

    Ska bli intressant att se om jag själv lyckas med uppdraget som inte är helt lätt. Alltid bra att låta sidan vila till sig, att man känner sig för flera gånger, testar, provar innan man publicerar!

    SvaraRadera