söndag 30 maj 2010

Mors Dagslunch anno 1963, versus 2010

Mors Dagslunch i maj månad, året var 1963:
Vi satt hela familjen, mamma, pappa och tre barn vid lunchbordet och åt mat.

-Låt maten tysta munnen, sa mamma. Och vi gjorde alla som hon sa, vi åt tyst, lugnt och stilla. Först när tallrikarna var tomma började vi prata om dagens händelser. Brorsans kanin, syrrans nya kille, mina försök att slå rekord i längdhoppsgropen och pappas och mammas upplevelser på sina jobb.

Mors Dagslunch idag, i maj månad år 2010:
Vi samlas kring matbordet, mamma, pappa och två ungdomar för att äta tillsammans. I bakgrunden hörs tennisvrål från TV:n, en våning upp står TV-spelet och ljuder. En mobil ringer och sonen svarar, mobilen larmar sedan om att det är låg batterinivå. Mamma får ett SMS och pappas mobil är för ovanligheten tyst. Mikrougnen signalerar att maten är klar! Pling!

-Jag fick ett MMS i morse som jag inte kan öppna! säger pappa.
-Du måste aktivera funktionen, säger dottern.
-Vilken låt har du nu på mobilen? säger mamman till sonen. Den är fin!
Men sonen är fullt upptagen med att planera för badet, han svarar inte på mammans fråga.

-Jag ska bara kasta i mig maten så kommer jag till badet! säger sonen i mobilen.
-Jag bangar inte på att köpa glass! fortsätter sonen vidare och mamman undrar om det betyder att han ska köpa glass eller inte?
-Jag lackar bäver på att min kompis är så dryg, säger dottern och mamman undrar hur lätt det kan vara att lacka en bäver?

Allt sker samtidigt som ljudmattan fortsätter att ge mamman ljudintryck! Lunchfrid?
Kanske inte, men faktiskt riktigt kul ändå för det svänger kring matbordet som den värsta karusell. Och jag är så glad att jag är mamma och har en familj runt mig. Gillar det! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar