fredag 9 juli 2010

Tankehopp: Från typ till appar!

Jag kan inte låta bli att slå upp ordet typ i min gamla uppslagsbok från 1994, liksom jag nyss skrev om ordet nät.

Och jag känner nu att jag bara måste få delge er förklaringarna från -94 till ordet typ:
1. "en sammanfattning av gemensamma kännetecken hos ett antal föremål eller individer"
2. "gjutet metallstycke med ett skrifttecken, används vid tryckning"
3. "av det slaget eller något liknande; statusprylar typ portföljdatorer och yuppienallar".

Ja, visst, nummer ett känns igen!
-Hon är en idrotts-typ!
-Eller han är en bok-typ!

Likaså nummer två är välbekant, i alla fall för mig som har typkast hemma och faktiskt också har några typer kvar från ett tidningstryckeri, skrifttecken alltså.

Men nummer tre känns väldigt avlägset, särskilt när man läser orden yuppienalle och portföljdator!

Var portföljdatorn gigantisk då, 1994? Och Yuppienallen har ersatts av var mans fickdator/iPhone med allehanda funktioner/appar (applikationer) att ladda ner.

Appar - vad sägs till exempel om att knäppa bubbelplast på din iPhone? Spela pingis? Kanske ladda hem 70 Yogaövningar? Eller om du inte vet vad låten på festen heter, håll mobilen framför högtalaren så talar mobilen om vilken låt det är!!!! Då kan du bräcka dina partykompisar!

Tänk bara att det under ett år har laddats ner 1,5 miljarder appar till mobilerna! Ja, du läste rätt! 1,5 miljarder = 1 500 000 000 appar!!!

Så ordet typ kanske behöver en ny förklaring?
Någon typ, som typ har en mobil typ, med appar typ!

Det verkar av nedladdningen att döma finnas många aspiranter... många typer och många apptyper, typ... :)

(Och jag som nyss sa att jag var allergisk mot ordet typ - jag är det fortfarande, trots mitt inlägg!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar