torsdag 8 juli 2010

Typsnitt!

I mitt städande av arbetsrummet efter ett långt läsår hittade jag nyss en artikel jag sparat från Upsala Nya Tidning, skriven 10 april-2010. Kanske redan gammal men ändå tänkvärd!

University of Wisconsin-Greenbay har gjort en studie om valet av typsnitt i e-posten:
"Genom att byta typsnitt i e-postprogrammen, från Arial till Century Gothic, spås toner- och bläckförbrukningen minska med 30 procent", läser jag i artikeln.

Jag fortsätter och konstaterar att Ecofont kommer på andra plats och Times New Roman först på tredje plats. Times New Roman som anses var den mest lättlästa av dem alla? Och kanske är den som används mest?

Nåväl, så länge som man enbart läser på nätet är det väl läsbarheten som är viktigast men den dag man ska skriva ut något så kanske man ska ta ställning för vilket typsnitt som är bäst? För vår värld är begränsad, ganska liten faktiskt! Och vår miljö är så sårbar, den ska dessutom hålla i massor av år till! Förhoppningsvis?!

Så "typ", tänk till!

För övrigt är jag smått allergisk mot ordet "typ"!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar