tisdag 6 juli 2010

"Nätet mäktigare än pennan..."

... sa Nicklas Lundblad i dagens Sommarprogram i P1. Intressant och värt att lyssna på!

Nicklas som jobbar på Google berättade om hur skrivandet på nätet ökat och fortsätter att öka. Det som skrivs sprids snabbt och "var och en av oss blir starkare på nätet", sa han.

Vikten av att svara på allt skrivande tog han upp och betonade särskilt skolans ansvar att ta elevernas skrivande på allvar. Att alltid kommentera elevernas texter är lärarnas skyldighet och det gör man inte genom att använda röd penna, menade Nicklas.

Den digitalt lagrade informationen har idag en fördubblingstakt på 3 år berättade han vidare. Och den takten fortsätter att öka. Det innebär att vi år 2013 har dubbelt så mycket information som idag. År 2020 är fördubblingstakten nere på 72 dagar!!! En hissnande tanke, eller hur?

Nicklas påstod att vi står inför en vetenskaplig revolution, och genom att analysera skrivandet på nätet och studera sökningarna får vi lättare att förstå händelser i världen.
"Vårt gemensamma skrivande upptäcker världen", sa han.

Efter att ha lyssnat på Nicklas och tidigare läst boken "Googlekoden" (se inlägg 31 mars) är jag såld! Jag håller med om att nätet verkligen är mäktigare än pennan!!

2 kommentarer:

  1. Tur att du håller igång med ditt bloggande så jag inte helt tappar styrfarten i sommarvärmen!
    Det är verkligen häftigt med alla som skriver och kommunicerar, och samtidigt hissnande och lite läskigt med all information! Jag är ju precis som du helt såld på detta, men ibland tänker jag att "information kan drukna i information". Tänk om det blir så mycket så vi går vilse i pannkakan:-).
    Missade Nicklas sommarprogram, får väl lyssna på webben;-)Det han sa om att kommentera elevernas texter tror jag är superviktigt!
    Har i flera klasser haft en fredagsbok(kanske blir en fredagsblogg!?) där de reflekterat över stort och smått från veckan. Har kommenterat allas inlägg varja vecka och det har i många fall utvecklats till fantstiska tankeutbyten med elever. Visst svor jag ibland när jag skulle klämma fram nån tankeväckende kommentar i 30 skrivhäften, men som tur var är ju klasserna minder nu.

    SvaraRadera
  2. Visst kan man gå vilse i info-djungeln men jag tror att många "sammanfattar" åt varandra. Vi blir experter på att delge, summera, reflektera så att andra inte alltid behöver gå igenom samma texter... Nytt yrke kanske? En slags mediasammanfattare? Mediatolk?

    Och är det inte det vi gör delvis när vi bloggar? Vi tänker, skriver, reflekterar och reagerar, och får kommentarer ibland. Tack för att du är med Karin!

    Bra att du skrev kommentarer till eleverna, en skrivare ska alltid ha en mottagare annars slutar man att skriva. Eller som Ylva Ellneby säger i dagens UNT, en medveten närvaro är viktig i kommunikationen med barnen. Ett tillägg från mig, medveten närvaro anser jag gäller både muntlig såväl som skriftlig kommunikation.

    Sommarkram!

    SvaraRadera