lördag 11 september 2010

Storlek på bokhylla

Bokhyllan var central i min familj när jag växte upp. Den fylldes på rätt ofta, hyllmetrarna ökade successivt. Varje gång vi flyttade ställdes alltid först frågan:
-Var ska vi sätta bokhyllan?
Innan vi hade tänkt ut placeringen av den kunde vi inte sätta någon annan möbel på plats. Bredvid hyllan ordnades alltid en inbjudande läshörna, gärna en skön fåtölj med ett litet bord bredvid för kaffekoppen.

I ungdomsåren träffade jag en "gosse" som imponerades av vår bokhylla. Han sa senare, när vi blivit ett par, att det första han tittade på när han kom hem till sina eventuellt blivande flickvänner var hur stor bokhylla det fanns därhemma, och givetvis även vilka böcker som stod i hyllan. Först efter det bestämde han sig för om damen var intressant nog. Vi är inte tillsammans längre, trots den stora bokhyllan. Idag när ungdomarna pratar om stor bokhylla tror jag dock de har något annat i tankarna, något mer kroppsligt som det kvinnliga könet har.

Nu är det år 2010 och bokhyllan göms alltmer. Den fylls inte på lika mycket längre, mer och mer av det vi läser finns i våra datorer istället. Böcker kan laddas hem, läsas på iPads, lyssnas på direkt från datorn... Böcker blir alltmer undanträngda. Sonen rensade sitt rum häromveckan och ut åkte alla böcker i rasande fart. Hans kläder däremot ligger kvar på golvet eller i den tänkta läsfåtöljen.

Jag känner själv att min bokhylla blir alltmer i vägen. Snart kommer även jag att rensa ut en del böcker, även om det bär mig emot. Och de böcker jag sparat för att läsa om igen, de har blivit gula i bladen och jag måste faktiskt erkänna att det då inte är lika kul att läsa dem längre. Nu vill jag ha mer "färsk" litteratur, känns roligare att läsa då.

I skolan har böckerna några år på nacken och många elever känner inte igen de ord de möter i läromedlen, ord som grammofon, kassettbandspelare och radio. Så även i skolan måste utrensning ske. Vi måste möta den tid vi lever i, inte fastna i gammal litteratur av bara gammal vana, vi måste bli bättre på att kritiskt granska det vi visar, kontinuerligt.

-Är då allt gammalt av ondo? frågar du.
-Nej, givetvis inte.
Men det är nog så att vi behöver se över våra läromedel, förnya vår utrustning, skaffa datorer och kanoner i klassrummet, i alla klassrum förstås! Inte bara i de äldre elevernas klassrum. Och vi måste bli bättre på att ta tillvara på det som nätet kan erbjuda. Men jag kommer nog ändå att "landa" i min läshörna hemma ibland, den har jag svårare att vara utan. Kanske läsa en och annan bok, eller bara sitta och lyssna på talboken. Bokhyllan kommer dock inte i första rummet längre. Nu tänker jag mer på placeringen av min dator i stället!

4 kommentarer:

  1. Visst är det mycket som behöver uppdateras bland våra läromedel, men min bokhylla släpper jag inte! Är en riktig samlare och gillar att ta fram böcker jag läst och bara bläddra lite i dem.

    SvaraRadera
  2. Håller med att vissa böcker är det svårare att skiljas ifrån, men jag undrar om våra barn vill "ärva" våra böcker och vår bokhylla?

    SvaraRadera
  3. Myysigt inlägg, känner igen mig i så mycket. Jag har i all fall ett av tre barn som mer än gärna läser böcker.

    SvaraRadera
  4. Tack Åsa! Och visst är det mysigt att få krypa ihop tillsammans med en bok. Uppleva närhet, gemenskap och vistas i en annan värld, för en stund. Går det att få samma känsla kring datorn?

    SvaraRadera