lördag 25 september 2010

En arena på gott och på ont?

Jag är ganska unik för jag tillhör de få som ännu ej gått med i Facebook. Jag måste dock erkänna att jag snart inte har några argument kvar för att inte tillhöra den sociala arenan. Det ena exemplet läggs till det andra på att det är bra med Facebook. Sen kan man väl ifrågasätta vad som skrivs ibland, om allt verkligen är så bra som det verkar, varför vissa väljer att lägga ut mer privata saker i offentlighetens ljus eller om allt som skrivs verkligen är intressant för andra än en själv? Men det resonemanget har jag redan fört tidigare i min blogg och tänker inte gå in djupare på i det här inlägget.

Det som imponerat på mig sista veckorna är den otroligt snabba spridningen av olika typer av budskap via Facebook. Det som tidigare tog flera veckor att starta upp är idag en liten knapptryckning bort. Ett tydligt exempel på det är valdagen 19 september. Utgången känner ni till men i protest över ett visst partis framgång så lades en uppmaning ut på Facebook att man skulle samlas för en gemensam demonstration dagen efter. Och vilket gensvar det blev! På bara 20 timmar! I flera städer i Sverige hörsammades uppmaningen och många deltog i protesten.
Eller när ungdomarna i Uppsala bestämde sig för att ha en liten fest, parken i Ekonomikum fylldes några timmar senare av massor av festglada firare. Tur att inte inbjudan var hem till någons lägenhet!

Snabbheten i spridning av budskap kan dock också få trista konsekvenser för det är inte alltid som innehållet i budskapen är bra dessvärre. Detta hände bland annat när den svenska flaggan utsattes för tråkigheter eller när emo-ungdomar attackerades i Göteborg.

I en tid då varje minut är dyrbar och där allt tenderar att gå allt fortare så är det extra viktigt att tänka efter först och handla sen. Det gäller även de budskap och den information som läggs ut på nätet. Det kan vara svårt att stoppa det som redan publicerats om man mot förmodan skulle ångra sig. Så när du går ut på arenan, tänk noga efter först! Men nog blir jag sugen på Facebook efter dessa herrars framträdande!

4 kommentarer:

  1. Bra att du tar upp den här frågan. Det finns ju också fler orsaker till att man bör tänka både en och två gånger innan man springer ut på arenan. Det talas ju mycket om att unga har ett så naturligt förhållningssätt till sociala media, men ibland undrar jag hur många som reflekterar kring vilka eventuella konsekvenser en enda liten statusrad kan få. Hur många kommer ångra inlägg och statusrader mm längre fram.

    Jag kan ibland frapperas av hur många lägger ut bilder eller skriver om sådant som jag aldrig i min vildaste fantasi skulle göra.

    Jag brukar fråga mig själv om jag verkligen kan stå för det jag uttalar mig om i olika sammanhang och långsiktigt. Vissa frågor som är för problematiska kommenterar jag inte på fb utan skriver hellre om i bloggen. När det gäller bloggen ber jag ofta andra personer läsa igenom det jag skrivit innan jag publicerar.

    SvaraRadera
  2. Helt rätt! Det är en hissnande tanke att det som läggs ut eller skrivs ska hålla för evigt. Ett hastigt ordval, en lite för avslöjande bild kan få konsekvenser 20 år senare! Men att döma av mina egna ungdomars engagemang i det som skrivs eller visas så verkar de inte bry sig lika mycket som jag. Utan eftertanke publiceras i deras kretsar den ena bilden efter den andra, även på kompisar som inget vet, än... Oroväckande tycker jag!
    Man kan fråga sig om det är omognad, svårigheter att se handling över tid, generationsskillnader eller om det bara är jag som är mer försiktig i tankarna än andra?
    Vad säger ni?

    SvaraRadera
  3. Visst händer det i skolans värld att man får hjälpa elever som har använt den sociala arenan på nätet untan att först tänka på sina handlingar. Jag ser också att åldrarna sjunker där ordval och bilder använts fel. Här gäller det att informera och ge elverna verktyg för att förstå och reflektera över sina handlingar.

    SvaraRadera
  4. Ja, det är helt rätt! Visst ska vi informera och försöka få dem att reflektera. Men det som gör mig lite förvånad är att så många elever har konto på FB trots att deras ålder egentligen är för låg! Inte många känner till åldersgränsen som råder.

    Sen undrar jag om de verkligen förstår, trots att vi försöker förklara? Är det inte så att det är först som vuxen man riktigt begriper vad det handlar om? Vilka bilder man borde lagt ut? Och vilka man kanske skulle avstått ifrån? Jag tror inte de kan reflektera förrän de är äldre. Och då kan det vara försent.

    SvaraRadera