lördag 18 september 2010

Hårdvara hetvara!

I takt med att skolorna försöker värva elever så använder man ibland lockvaror, ex. en egen dator till varje elev. Ett bra initiativ! För vem vill inte ha en egen dator? Datorprojekt startar på allt fler ställen, senast i raden är kanske Sala kommun som satsar stort på detta. Våra IKT-studenter ska både delta i och följa Salas "En till en-projekt" under en termin.

Den lilla hälsingeorten Färila i Ljusdals kommun var bland de första att prova på en dator till varje elev i ett projekt som hette "Färila skola 2000". Detta möjliggjordes tack vare bidrag från bland andra Kunskaps- och kompetensstiftelsen (KK-stiftelsen). Det ordnades studieresor från hela landet till skolan, konferenser och studiedagar förlades till Färila som förvånades över det stora intresset från medier och skolor. Färila skola blev över en natt känd som en mycket framåttänkande och innovativ skola.

På våra skolor här i stan köps det nu in massor av bärbara datorer varje läsår. Förväntansfulla elever ser med glädje fram mot sina datorer. Det skolorna dock glömmer är att samtidigt utbilda pedagogerna i IKT. Det är inte alla pedagoger som förstår vilka enorma möjligheter en dator kan erbjuda. En del pedagoger känner sig till och med hotade av datorns "intrång". Det upprättas t.ex. kontrakt på skolorna där eleverna förbinder sig att använda datortiden korrekt. Man får inte titta på YouTube, då beslagtas datorn! Eller så beordras eleverna att använda uppslagsböcker istället för nätet när de söker efter fakta, Wikipedia anses inte trovärdigt. Skrämmande och aningen insiktslöst kan jag tycka! Då vet skolan inte vad som finns på YouTube! Eller har kunskap om Wikipedia.

Datorer lockar elever till skolor men är även lockande för andra! På en av gymnasieskolorna hände häromdagen följande. En elev med sin dator i datorväskan fick för sig att han skulle ta hem datorn när skolan var slut. Han tog väskan och skulle lägga ner lite material bredvid datorn men när han öppnade väskan så låg inte datorn där! Istället var väskan fylld med stenar! Någon gång under skoldagen hade personer stulit datorn, lagt i stenar för att tilltaget inte skulle märkas direkt. Vid hemkomsten blev eleven uppringd ett flertal gånger och han fick otaliga hotfulla SMS där han uppmanades att lämna ifrån sig de koder han fått vid kontraktskrivandet. Om han inte gjorde det skulle han bli nedslagen och märkt för livet. Till sist gav han upp och lämnade ifrån sig uppgifterna. Någon går nu omkring med en ny bärbar dator som tillgripits på ett fult sätt!

Den hårda varan har alltså blivit hetvara! Både för skolor såväl som elever och pedagoger men även för de som ingen hårdvara har!

7 kommentarer:

  1. Visst ger datorn möjligheter. Jag ser också att eleverna blir mer motiverade när de får arbeta med datorn i sitt lärande. För en del elever är datorn ett nödvändigt hjälpmedel. Jag tycker att datorn ska få finnas som en naturlig del i undervisningen, lika väl som alla andra pedagogiska hjälpmedel och att alla pedagoger först och främst får utbildning i IKT. Ta bort delar i lärarutbildningen och ge utbildning i IKT!

    SvaraRadera
  2. Håller med om datorns möjligheter och den ökade motivationen vi ser hos eleverna, i alla fall nu!

    När jag tänker tillbaka på min lärarutbildning för x antal år sen så ser jag en del som kanske var onödigt, t.ex. på kravet att vi alla måste SPELA PIANO! Vad tänker du att du skulle kunna ta bort i din lärarutbildning?

    SvaraRadera
  3. Du sätter fingret på något viktigt där tycker jag. Om skolorna glömmer att fortbilda lärararna riskerar vi en massa konstigheter som dem du beskriver med youtube och wikipedia förbud. På vår kurs har vi ju fått se och prova på massor av de möjligheter som datorn ger i undervisningen, men det kan inte vara lätt om datorerna bara landar i knät på pedagogeran och de inte iktigt vet vad de kan användas till!

    SvaraRadera
  4. Synd att inte alla får gå fortbildning i IKT! För det tänkta lyftet med ITIS för några år sen - det gick i stöpet. Några få fick en kort inblick men jag tror det var dåligt använd tid. Ingen uppföljning, ingen röd tråd, ingen visste nog vart utbildningen skulle leda. Jag gick inte själv, men du som gick - vad gav den dig?

    SvaraRadera
  5. Kan inget annat än instämma i det fatala misstaget som man gör om man inte erbjuder samtliga lärare en utbildning i IKT. Risken är att skolledningar investerar i dyra "skrivmaskiner" bara för att man måste "hänga med". Hoppas innerligt att rektorer inser behovet av pedagoger som kan visa potentialen i ett så flexibelt verktyg som en dator kan vara.

    SvaraRadera
  6. Hej Lisa
    Riskerna med datorerna har alltid haft hög prioritet i diskursen kring skola och IT. Nätmobbing, porr, våld, upphovsrätt, fusk och nu stöld gör att ”motvalsarna” får vatten på sin kvarn. Mycket handlar om demokrati och allas rätt att skapa sin egen världsbild. Vi ska visa på motsatsen när det handla om att integrera ny teknik, kommunikation och synliggörandet av barn och ungdomars arbeten och processer. Jag gillar din blogg!
    Vi behöver nog inte dämpa dig eller begränsa dina/era idéer – det är bara att ni börjar skjuta skarpt!

    /Måns

    SvaraRadera
  7. Tack!
    Har redan börjat skjuta skarpt på jobbet, kollegorna duckar och tycker att vi "tanter" är sååååå jobbiga när vi kommer med tankar om bildspel, filmer, digitala redovisningar i olika former medans eleverna jublar åt våra planer! Och med elevernas bästa för ögonen så dundrar vi på, trots att vi har både fel kön och fel ålder! För det är så kul att se tända stjärnögon!

    SvaraRadera