
Det tänkte jag när jag såg skylten där man gör reklam för att man säljer "Körv och köla" samtidigt som man erbjuder "Thai-mat". Jag fångades så av skylten att jag inte kunde låta bli att ta ett foto när jag passerade. För mig är det givetvis solklart vad som säljs i kiosken bredvid men kanske inte för dig som läser det här?
För vad är "Körv och köla"?
När man gör skyltar och/eller ska informera om något så bör man alltid tänka sig in i mottagarens perspektiv, fundera på hur mottagaren uppfattar informationen. För annars kan syftet med informationen gå förbi! I det här fallet köps det kanske ingen korv och ingen CocaCola! Om man inte är norrlänning förstås!
Så ta alltid en extra sväng med det du producerar i informationssyfte, oavsett om du ska sälja körv eller skriva texter till föräldrarna i skolan, fundera över budskapet, fundera över språket och framförallt - använd mottagarens glasögon innan du gör allt klart!
Körv och köla, ja, varför inte?? Äsch, tar nog hellre Thai-mat!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar